نمای کرتین وال (لامل)

نمای کرتین وال (لامل)

نمای کرتین وال (لامل)

در این نوشته توضیحاتی در مورد نمای ساختمان، نمای شیشه ای و در نهایت نمای کرتین وال ارائه خواهد شد. انواع نمای کرتین وال، مزایا و کاربردهای آن را مطالعه خواهید کرد.

کشور ما ایران با تمدن بی بدیل دارای تاریخچه ای غنی در معماری سازه ها و بناها است.اصالت، صلابت در جای جای معماری ایرانی بچشم می خورد و این حال و هوا را در نمای ساختمان های گوناگون می توانیم شاهد باشیم. نمای هرساختمان نقش تعیین کننده ای درشکل دهی به منظر شهری دارد و با توجه به اهمیت فضاهای عمومی و زندگی شهری، نمای ساختمان ها و بناها دارای اهمیت ویژه ای میباشد چرا که در هویت،زیبایی و شخصیت شهرها تاثیر بسزایی می‌تواند بگذارد. هنگامی که شما به یک ساختمان نگاه می‌کنید اولین موردی که نظر شما را جلب می‌کند نمای ساختمان است که در واقع به منزله پوسته آن ساختمان بشمار می‌رود و نقش تعیین کننده ای در زیبایی و جذابیت ساختمان می‌تواند ایفا کند.

نمای ساختمان چیست؟

به قسمت بیرونی ساختمان که در دید افراد قرار می‌گیرد و بنوعی از فضاهای عمومی دیده می‌شود را نمای ساختمان گویند. نمای ساختمان همچون یک لایه محافظتی در برابر عوامل بیرونی مثل آسیب های فیزیکی و تغیرات ناگهانی مراقبت می‌کند و نمایی زیبا و جذاب را به ساختمان میبخشد.یکی از مهمترین عوامل بوجود آمدن شهرک‌های جذاب در درون شهرها همین طراحی زیبا و خاص نمای ساختمان ها است. در زمانهای گذشته موضوع نمای ساختمان به شیوه امروزی مطرح نبود، بطور مثال فرقی نداشت که در چه نوع اقلیمی خانه ها را بنا میکردند، درها کوتاه بودند و پس از ورود و گذشتن از آن به هشتی وارد می‌شدند سپس قسمت بیرونی از اندرونی جدا میشد. در اینگونه طراحی ما نمای خاصی از ساختمان را شاهد نبودیم یک دیوارکوتاه کاهگلی معمولا نقش نمای ساختمان را بازی می‌کرد. بعدها و با گذشت زمان مشخص شد که شهر و نمای ساختمان شهری قسمتی از زیست یک شهراست و باید به آن توجه ویژه ای داشت و به این نتیجه رسیدند که نمای ساختمان علاوه بر نماد اجتماعی و فرهنگی شهر نماد شخصیت ساکنان نیز است.

امروزه نماهای ساختمان با متریال های مختلف اجرا می شوند. نماهای شیشه ای، نمای کامپوزیت، نمای چوبی ترموود

نمای شیشه ای چیست؟

نمای ساختمانی که درآن حداقل از 60 درصدشیشه استفاده شده باشد نمای شیشه ای گفته میشود. امروزه نمای شیشه ای یکی از زیباترین و پیشرفته ترین نماهای ساختمانی هستند که بیشترین کاربرد را درساختمان های اداری و تجاری و کمترین موارد استفاده را در ساختمان های مسکونی دارد. در نماهای شیشه ای معمولا از شیشه های چندجداره استفاده می کنند. درحال حاضر نمای شیشه ای یکی از محبوبترین نماهای ساختمانی دنیااست و بدلیل ویژگی های خارق العاده عموما در پروژه های لوکس و مدرن استفاده می شود. ما در شرکت آروین پنجره پارتاک ( اصفهان نوین )انواع نماهای شیشه ای مانند نمای کرتین وال و نمای شیشه ای فریم لس را طراحی و اجرا می کنیم.
 

زیبایی ساختمان، ظرافت و چشم نواز بودن

یک نمای کاملا مدرن و زیبا است و جلوه های بصری مدرن و درخشانی در طول شبانه روز دارند.

بالا بودن سرعت اجرا

بالا بودن سرعت اجرا وامکان ترکیب آن با دیگر مصالح پوششی در نما

استفاده از نور و انرژی

نمای شیشه ای بعنوان نمایی منحصربفرد درصنعت ساختمان سازی بحساب می آید چراکه علاوه برزیبایی نمای ساختمان، سبب انتقال و استفاده حداکثری از نور و انرژی خورشید به فضاهای داخلی ساختمان نیز می شود.

کاهش بار مرده ساختمان و ساختار سبک

این دیوار شیشه ای فقط وزن خود را تحمل میکند و هیچ باری بر آن اعمال نمی شود.

تنوع در رنگ

دارای طیف رنگی وسیع و متنوعی هستند و با هر سلیقه ای جور در می آیند.

عایق حرارتی

دارای عایق بندی حرارتی، رطوبتی و صوتی است.
نمای کرتین وال

نمای کرتین وال چیست؟(curtain wall)

کرتین وال در اصطلاح لغوی به معنی دیوارپرده ای یا دیوارشیشه ای است و در حوزه ساختمان نوعی سیستم پوشش دهنده غیرسازه ای نمای ساختمان است که هم وظیفه جداکننده دارد و هم از بار مرده وارد برساختمان نیز می‌کاهد. در واقع نمای کرتین وال یک نمای مدرن ساختمانی است که ساختار خودایستا و مجزا دارد که هیچ باری از خود ساختمان را بردوش نمی‌کشد و تنها نیروی که تحمل می‌کند نیروی وزن خود و نیروهای جانبی نظیر باد است. از این سازه بیشتر برای ساختمان‌های بلند با دید باز استفاده می‌شود. کرتین وال ترکیبی از پروفیلهای آلومینیوم اختصاصی و انواع شیشه دوجداره و یا سه جداره باتنوع رنگی و همچنین لاستیک‌های درز بند از جنس EPDM است. در واقع ساختار اصلی کرتین وال از شاسی و لامل تشکیل شده است. لامل در حقیقت همان سازه آلومینیومی است که شیشه ها روی آن نصب می‌شوند این لامل ها در دو جهت عمودی و افقی استفاده‌ می‌شوند که به لامل های عمودی (مولیون) و به لامل های افقی (ترنسم) می‌گویند.

لامل چیست؟

سازه یا استراکچرهای آلومینیومی که شیشه های نمای ساخت را نگه می‌دارند را لامل می‌گویند. لامل در حقیقت همان سازه آلومینیومی است که شیشه ها روی آن نصب می‌شوند این لامل ها در دو جهت عمودی و افقی استفاده‌ می‌شوند که به لامل های عمودی (مولیون)و به لامل های افقی (ترنسم) می‌گویند.

انواع لامل:

 
  • لامل آلومینیومی
  • لامل فولادی
  • لامل چوبی

شرکت آروین پنجره پارتاک ( اصفهان نوین ) با تجربه بیش از پانزده سال در صنعت ساختمان است. جهت مشاوره، طراحی و اجرای انواع نماهای شیشه ای و نمای کرتین وال (لامل) با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شماره تماس        36280851 031        36280850 031       09905143715

در حال حاضر لامل آلومینیومی پرکاربردترین نوع لامل است و علت استفاده بیشتر از آن بدلیل سبک بودن،استحکام بالا، توانایی فیکسچر بودن بالا به منظور عایق بندی در مقایسه با لامل های فولادی و چوبی است چراکه لامل های فولادی و چوبی بدلیل مشکل خوردگی و وزن بالا باعث بروز مشکلاتی در عایق بندی نما می‌شوند.

ویژگی های نمای لامل:

 
  • نمای لامل می‌تواند در بیشترین حالت تا ارتفاع 4 متر اجرا شود
  • عرض این سازه 34 میلی متر تا 50 میلی متر متغیر است که به دلخواه مشتری عرض آن انتخاب می‌شود
  • این سازه ها به دوصورت عمودی و افقی بکار گرفته می‌شوند
  • مجهز به شیاری برای جایگذاری لاستیک هستند جهت جلوگیری از ارتباط شیشه با آلومینیوم، افزایش آب بندی نما و بالا رفتن سطح عایق بندی کار
  • قسمت میانی سطح خارجی لامل در بین دو قسمت لاستیک خور که دماغه نامیده می‌شود و محل نشیمن شیشه بروی لامل
نمای لامل
نمای شیشه ای
انواع نمای کرتین وال
 
مزایای نمای کرتین وال:

امروزه در هر شهری که زندگی می‌کنید می توانید به راحتی ساختمانی با نمای شیشه ای ببینید که همان نمای کرتین وال است.

  • عایق حرارتی، صوتی، رطوبتی
  • افزایش ورود نور به داخل ساختمان و کاهش مصرف انرژی
  • زیبایی بصری
  • مقاوم در برابر زلزله
  • نصب و اجرای آسان
  • مقرون به صرفه بودن
  • سیستم تخلیه هوا و آب باران
  • وزن پایین
  • امکان نصب انواع مدل های بازشو برروی آن
  • امکان ترکیب آسان با دیگرسیستم های پوشش نما
  • کیفیت بالای نما
  • کاهش هزینه های نگهداری
  • امکان استفاده ازشیشه دویا سه جداره
  • امکان اجرا بصورت پیش ساخته و یا نیمه ساخته
  • استفاده از قطعات آلومینیومی باکیفیت بالا
  • ایجاد جلوه های بصری مدرن و درخشان درطول شبانه روز
  • ایجاد آرامش برای ساکنین

انواع نمای کرتین وال:

نمای شیشه ای فیس کپ(face cap)

در نمای فیس کپ یا درپوش دار،پس از نصب لامل های افقی و عمودی، شیشه ها بین این لامل ها نصب می‌شوند سپس شیشه ها با اتصال درپوش با دماغه لامل درمحل خود نصب می‌گردند. این در پوش ها در اشکال مختلف با طول و عمق متفاوت بوده و جنس آنها از آلومینیوم است.

نمای شیشه ای فریم لس(frame less)

در این نما بر‌خلاف نمای فیس کپ دیگر خبری از درپوش درسطح خارجی نما نیست،در این سیستم از چسب های مخصوص استراکچرال برای تثبیت شیشه در فضای بین لامل ها استفاده می‌شود بدین صورت که پس از مدول بندی نما با لامل ها، شیشه ها مجددا در کلاف آلومینیومی قرارگرفته و سپس بین لامل ها فیکس می‌شوند که حاصل کار سطح خارجی نسبتا یکنواختی از شیشه است.

نمای شیشه ای سمی فریم لس(semi frame less)

این روش ترکیبی از فیس کپ و نمای فریم لس است که ظاهر متفاوتی به نمای خارجی ساختمان می‌بخشد. در این سیستم باتوجه به طرح معماری به منظور تثبیت شیشه در یکی از جهات افقی و عمودی از درپوش و در جهت دیگر از چسب یا لاستیک استفاده می‌شود.

نمای شیشه ای یوچنل(u channel)

نمای کرتین وال یوچنل را می‌توان زیرشاخه ای از نمای فریم لس یا فول فریم لس دانست با این تفاوت که دراین سیستم دیگر از کلاف آلومینیومی دور شیشه خبری نیست و با استفاده از اسپیسر مخصوص شیشه و قطعات کوچک از جنس آلومینیوم که در فواصل مشخص به لامل متصل می‌شوند و قرارگرفتن پازل شکل این قطعات در فضای خالی داخل اسپیسر میتوانیم به نمای مشابه بانمای فریم لس با قیمت تمام شده پایین تر دست پیدا کنیم.

مقایسه نمای کرتین وال با سایر نماها :

 

از نکات مهم مقایسه نمای کرتین وال باسایر نماها می‌توان به ساختار متفاوت اشاره کرد. ساختارنمای کرتین وال خود ایستا هستند و هیچ باری از ساختمان را حمل نمی‌کند، از لحاظ مقاومت در برابر آسیب ها و شرایط سخت نسبت به سایر نماها مقاومت بیشتری دارند. نمای کرتین وال از لحاظ نصب بسیار آسان و سبک نسبت به سایر نماها قابل اجرا است. این نما در مقایسه با سایر نماهای ساختمانی دیگر، هیچ تاثیری بروی ساختمان ندارد و در واقع یک سازه کاملا جدا بشمار می‌رود.

 

نحوه محاسبه قیمت کرتین وال:

 

نمای کرتین وال یکی از محبوب‌ترین و بهترین انواع نمای مدرن میباشد که اصلی ترین متریال آن شیشه است واز سوی دیگر باتوجه به ویژگی ها و مزیت‌های بسیاری از جمله ساختار خودایستایی، وزن کم، نصب آسان و.....مورد توجه و انتخاب اغلب کارفرمایان از لحاظ قیمت و اجرا قرارگرفته است که همین امر در نحوه محاسبه قیمت موثراست. میتوان گفت که قیمت محاسبه شده براین نما برحسب روش اجرا، ارتفاع کار، مدول های موجود در نما، متراژ، برندشیشه، دستمزد معماران و مهندسین انجام می‌شود. همچنین روش‌های اجرایی که توسط مهندسین و کار فرمایان انتخاب می‌شوند و نیز نوسانات صورت گرفته در اقتصاد کشور می‌تواند در نحوه محاسبه قیمت ها تاثیر بگذارد.

پروژه ها