نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت آلومینیومی

یکی از تغییرات اساسی در نمای ساختمان های امروزی استفاده از نمای کامپوزیت آلومینیومی در ساختمان است که با پیشرفت و تغییرات زیادی همراه بوده است.

امروزه نمای ساختمان ها علاوه بر  تاثیر بر روند شهر سازی، در روحیات افراد جامعه نیز تاثیر گذار است.

استفاده از نمای کامپوزیت تنها برای نمای بیرون ساختمان نیست و از آن برای دکوراسیون داخلی و نماهای داخلی ساختمان ها نیز استفاده می شود که در ادامه توضیحات کاملی ارائه خواهد شد.

امروز سازندگان خود را محدود به مصالح ساختمانی مانند سنگ و آجر نمی کنند و همواره به دنبال این هستند که متریال های با کیفیت و در عین حال محبوب مردم را شناسایی و به کار بگیرند.

شرکت آروین پنجره پارتاک ( اصفهان نوین ) طراح و مجری انواع نماهای ساختمانی مانند نمای شیشه ای فریم لس، نمای کرتین وال (لامل)، نمای چوبی ترموود است.

تاریخچه پیدایش نمای کامپوزیت:

نخستین بار در کشور آلمان نمای کامپوزیت تولید شد ولی از آنجایی که کیفیت لازم را نداشت و در زمان خودش محدودیت اجرا و طراحی برایش ایجاد شده بود از ادامه تولید باز ماند. اما رفته رفته با روی کار آمدن دکوراسیون مدرن در معماری و پیشرفت تکنولوژی استفاده از این کامپوزیت ها با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

انواع نمای کامپوزیت ساختمان:

نمای کامپوزیت آلومینیومی ساختمان چیست؟ نمای کامپوزیت در اصطلاح به ورقه های آلومینیومی بزرگ گفته می شود که توسط طراح نما آماده شده و در دیوار و نمای بیرونی ساختمان نصب می شود.

کامپوزیت آلومینیوم پپانل معمولی

آلومینیوم کامپوزیت پانل معمولی:

ترکیب چند لایه مختلف و پوشش آلومینیومی است و مقاومت خوبی در برابر ورقه شدن دارد. استفاده از این نوع کامپوزیت برای شهرهایی با آب و هوای گرم و خشک، سرد و خشک توصیه می شود.

آلومینیوم کامپوزیت پانل نانو:

این نوع پانل مقاوم در برابر آتش، خاصیت خود تمیز کنی، مقاوم در برابر مواد قلیایی و اسدی، مستحکم، و ضد آلاینده است. به دلیل ویژگی عدم جذب شدن آلودگی و گرد و غبار برای شهر های کوه پایه ای و شهرهای بزرگ پر از آلاینده و گرده و غبار مناسب است.

کامپوزیت آلومینیوم پانل نانو
کامپوزیت آلومینوم رنگی

آلومینیوم کامپوزیت پانل رنگی:

برای ساخت این نوع کامپوزیت از رنگ های موجود در طبیعت مانند رنگین کمان الهام گرفته شده است. سطح ورق حس لطافت و رنگارنگی خاصی دارد به دلیل اینکه از رنگ براق خاصی پوشانده شده است. به خاطر زیبایی این نوع پانل ها در شهرهای صنعتی و بزرگ، مناطق آزاد و مراکز تجاری جهت جذب توریست و مسافر از آنها استفاده می شود.

آلومینیوم کامپوزیت های طرح سنگ:

این پانل ها از روکش نازکی از ستگ طبیعی درست شده و با لایه ی آلومینیوم تقویت شده است. ازهر نوع سنگ طبیعی در ساخت آن می توان استفاده کرد و از زیبایی و مقاومت خوبی برخوردار است. این کامپوزیت طرح سنگ برای دکوراسیون داخلی، نمای ساختمان، کف ساختمان، آسانسور و... مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل مقاومت بالای آن برای مناطقی که زلزله خیز هستند بسیار مناسب است.

آلومینیوم کامپوزیت طرح سنگ
آلومینیوم کامپوزیت ضد باکتری

آلومینیوم کامپوزیت پانل ضد باکتری:

هسته ی آن از پلی اتیلن با وزن کم، رنگ ضد باکتری و ضد آلاینده است. این پانل برای شهرهایی که دارای آب و هوای مرطوب و شرجی هتسند مناسب است.

کامپوزیت پانل های نسوز (ضد آتش):

هسته آن از پلاستیک نسوز ساخته شده و دولایه آلومینیوم دارد به همین جهت در برابر حریق مقاوم است. از این سازه در شهرهای بزرگ کسور و مناطق و مکان های مانند جایگاه های سوخت که امکان آتش سوزی وجود دارد استفاده می شود.

کامپوزیت آلومینیوم ضد آتش
آلومینیوم کامپوزیت طرح چوب

آلومینیوم کامپوزیت طرح چوب:

از این نوع کامپوزیت هم در دکوراسیون داخلی و هم برای نمای ساختمان استفاده می شود. لایی رویی آن لمینت است و بیشتر برای ویلاها و برای خانه های جنگلی از آنها استفاده می شود.

مزایا و ویژگی های استفاده از نمای کامپوزیت آلومینیومی ساختمان (Aluminium Composite Panels):

  • مناسب برای هر نوع آب و هوا
  • عایق حرارتی به جهت وجود پلی اتیلن فشرده در مرکز دو لایه آلومینیوم
  • صرفه جویی در اتلاف انرژی در ساختمان
  • دارا بودن سطح بسیار صاف و صیقلی آلومینیوم عدم بازتاب اشعه خورشید و عدم جذب گرما
  • قابل تنظیم در مراحل نصب و حتی پس از پایان نصب
  • ضد زلزله بودن نمای کامپوزیت و مقاوم در برابر لرزشهای ناشی از باد
  • تولید ایزولاسیون صوتی و حرارتی
  • بهترین ایده برای مناطق گرمسیر و مرطوب
  • زیبایی و درخشندگی نما در ظاهر آلومینیومی
  • مقاوم ترین و پیشترفته ترین تکنولوژی رنگ نهایی ورق کامپوزیت و دارای 15 سال دوام در برابر اشعه آفتاب
  • نگهداری آسان نمای ساختمان
  • هزینه نصب و اجرای پایین آنها نسبت به سایر مصالح نما
  • سبکتر بودن نسبت به مصالح سنتی
  • امکان انجام انواع ماشین کاری، خم کاری، سوراخ کاری ورق ها
  • کاهش هزینه فولاد مصرفی در سازه بنای ساختمان
  • موجود در ابعاد متنوع
  • کاربرد بالا در انواع ساختمان ها، ترمینال ها، ایستگاه های مترو و فرودگاه ها
  • از میان بردن محدودیت در استفاده از ایده های مختلف طراحی
  • پوشش رنگهای خاص و شکل پذیری آسان این نوع نما
  • تنوع رنگ و کیفیت با توجه به انعطاف پذیری بسیار خوب آن
  • سهولت دسترسی ورق های آلومینیوم در تمامی کشورهای دنیا
  • مقاومت نسبت به تغییرات آب و هوایی محیطی
  • امکان انتخاب و اجرای سطح های پیچیده در قوس
  • قابلیت تعویض هرکدام از پنل ها بدن خرابی کل نما
  • زمان پایین نصب و اجرای آن نسبت به سایر نماها
معایب کامپوزیت آلومینیوم ساختمان:

هر ابزار و وسیله ای از معایبی نیز برخوردار است.

مقاومت کم در برابر ضربه

همان طور که گفته شد به دلیل شکل پذیری آسان ممکن است در مقابل ضربه مقاومت کافی نداشته باشد و دچار تغییر شکل شود.

مقاومت پایین در برابر طوفان

ورقه ها مقاومت پایینی در برابر طوفان دارند.

نیاز به نیروی متخصص

برای عملیات نصب و پیاده سازی کامپوزیت آلومینیوم نیاز به نیروی ماهر است که ممکن است در تمامی مناطق در دسترس نباشند.

موارد استفاده از کامپوزیت آلومینیوم ساختمان:

 

همانطور که گفته شد شما می‌توانید در ساختمان های تجاری، اداری و مسکونی در نماهای ساختمان و دکوراسیون داخلی از این ورق ها استفاده کنید. بیشترین کاربرد آنها در بیمارستان ها، پمپ بنزین ها، فرودگاه ها، بیلبوردهای تبلیغاتی مغازه و فروشگاه ها، در بدنه ماشین آلات صنعتی، در بازسازی نماهای قدیمی، غرفه های نمایشگاهی، پوشش سقف ها و ایجاد نمای مدرن است.

نمای کامپوزیت آلومینیوم در پمپ بنزین
نمای کامپوزیت آلومینیوم در فرودگاه
نمای کامپوزیت آلومینیوم در نمای ساختمان به بیمارستان
 

روش های اجرای کامپوزیت آلومینیومی ساختمان:

اجرای نمای کامپوزیت سیستم فیکسینگ

در این روش که به ورزش ثابت هم معروف است تک تک ورقه های آلومینیومی بعد از این که در کارخانه برش داده شد به محل نصب منتقل می شود و در محل مورد نظر باید شاسی کشی و زیرسازی از جنس آلومینیوم یا فلز بر روی دیوار انجام شود. سپس این ورقه ها به کمک پیچ یا پرچ روی شاسی ها نصب می گردد.

اجرای نمای کامپوزیت سیستم هنگینگ

در روش هنگینگ یا ریلی از پیچ و پرچ خبری نیست و بلکه ریل های آلومینیومی با تقاطع مشخص را در باکس نبشی های آهنی با کمک بست های آلومینیومی که دو سوراخ دارند به زیرسازی ها متصل می‌کنند. بعد از نصب کمربندی های آهنی نوبت به نبشی های آهنی بر روی کمربندی هاست.

اجرای نمای کامپوزیت به روش H و L

این روش اجرا تنها در ایران کاربرد دارد. همان طور که از نام این نوع اجرا مشخص است که نبشی های L , H در اجرای استفاده می شود. در گوشه‌های پنل‌های کامپوزیت از نبشی‌های Lو در وسط پانل کامپوزیت از نبشی‌های H شکل و در گوشه‌ها و کنج‌های دیوار از نبشی‌های V شکل استفاده می‌ شود که نقش درزگیر را نیز ایفا می کنند.

اجرای نمای کامپوزیت به روش فیکس هنگینگ

زیر سازی در این روش مانند روش هنگینگ است، در ابتدا از از پروفیل‌های آهنی 40*80 استفاده کرده و با نبشی‌های آهنی آنها را به قوطی ها آلومینیومی متصل می کنند. نبشی‌های آلومینیومی را روی نبشی‌های آهنی کار می گذارند. قوطی آلومینیومی دارای پین های استیل ضد زنگی هستند که نگهدارنده‌ی پانل‌های کامپوزیت در ضلع عمودی قرار می‌گیرد (همانند روش هنگینگ). در قسمت بالا و پایین ورق‌های کامپوزیت به روش فیکس و با پیچ و پرچ متصل می‌شود.

ورق کامپوزیت:

 

قیمت اجرای این نما بر اساس متر مکعب است و به عواملی مانند نوع طرح نما و ورق، روش اجرا ورق کامپوزیت، مقدار قوطی مصرف شده در نمای ساختمان و محل، ارتفاع، مقدار و حجم پروژه بستگی دارد. برای اطلاع دقیق قیمت می توانید با شرکت آروین پنجره پارتاک ( اصفهان نوین ) تماس بگیرید. همکاران ما در بخش فروش آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

شرکت آروین پنجره پارتاک ( اصفهان نوین ) تولید کننده، اجرا کننده انواع نمای کامپوزیت آلومینیوم ساختمان است. جهت اطلاع از قیمت نمای کامپوزیت آلومینیوم و دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شماره تماس        36280851 031        36280850 031       09905143715

اگر در زمینه ساختمانی فعالیت می کنید مطالعه مقاله در مورد درب و پنجره آلومینیوم، حفاظ استیل و نرده ساختمان را به شما پیشنهاد می کنیم.

پروژه ها